Workshopdag 1: Excellence begins with you!

18 februari 2017 - Mombasa, Kenia

Teacher and studentMet goede moed en gezonde spanning vertrek ik samen met mijn duopartner naar Shimba Hills secondary school. Ik weet totaal niet wat ik kan verwachten van de opkomst van de Keniaanse docenten of van de school waar ik terecht kom. Na een mooie route over de rode zandwegen en tussen de grote mangobomen en palmbomen door, komen we aan bij Shimba Hills secondary school. Wat mij direct opvalt en wat ik erg mooi vind, is dat naast het pad naar de receptie toe allemaal spreuken zijn geschilderd zoals 'Excellence begins with you!'. Ik vind dit erg motiverend voor de leerlingen.
De organisatie van T4T heeft iedereen ingelicht over de Afrikaanse principes. Het kan dus voorkomen dat de Keniaanse docenten veel te laat zijn of misschien niet komen. Alles gaat in ieder geval op z'n Afrikaans, langzaam dus 'Polepole'! Bij ons is dit echter niet het geval. Bijna alle Keniaanse docenten zitten al op ons te wachten en dat op hun vrije dag. Ik ben zeer verbaasd dat de docenten er al bijna allemaal zijn. Ze zijn speciaal naar school gekomen voor de meeting met de teachers van T4T. De Keniaanse docenten hebben te horen gekregen dat er een soort uitwisselingsprogramma is en dat zij voornamelijk interactieve werkvormen aangereikt krijgen en hier meer over te weten komen. Dat sluit aardig goed aan bij waar we voor komen. Als we compleet zijn gaan we naar het lokaal waar de meeting kan plaatsvinden. Ook Ruth (deputy-principal) is bij de meeting aanwezig. De tafels staan netjes klaar, er is papier en schrijfmateriaal voor de docenten geregeld, ze zijn voorbereid en erg enthousiast! Zelfs een flesje water is geregeld. Dat had ik niet verwacht. We worden op een warme manier ontvangen en we zijn echt welkom!
Deze eerste dag staat vooral in het kader van 'To connect' en 'To meet', maar achter de schermen ook al met 'To learn'. In de ochtend maken we vooral kennis met elkaar. Dit door een aantal werkvormen en energizers toe te passen (zoals questionsball, denken/delen/uitwisselen, true or false, random intervals). Ik zal jullie overigens besparen om alle werkvormen uit te schrijven. Verder gebruiken we de moodboards die de brugklasleerlingen voor mij hebben gemaakt. Deze moodboards vinden de Keniaanse docenten super. Ze stellen vragen over de foto's en kijken met veel verwondering naar alles wat erop staat. Alle leerlingen van de brugklassen bedankt voor jullie prachtige werken!! De docenten zijn erg nieuwsgierig naar de Nederlandse cultuur en het onderwijssysteem van Nederland. Bij elke werkvorm lichten we toe dat deze manieren van werken de lessen interactiever maken. Verder besteden we ook aandacht aan de definitie van interactieve werkvormen. Hebben de Keniaanse docenten wel een idee van wat hiermee bedoeld wordt? Het is mooi dat we ontdekken dat deze groep docenten goed weten waar we het over hebben en zelfs ook al bepaalde onderwijsmanieren toepassen. Dat is erg fijn omdat de betrokkenheid van de docenten daardoor erg hoog is. Er worden de nodige vragen aan ons gesteld! Het tweede gedeelte van de dag besteden we aandacht aan wat de leraren van ons willen leren. Ook dit doen we aan de hand van verschillende werkvormen. Bijna elke docent schrijft op dat zij graag andere manieren van lesgeven willen leren, maar dat ze ook willen uitwisselen over de lesmethodes en het onderwijsprogramma in Nederland. Het doel is om maandag het programma zo op te stellen dat we aansluiten bij deze leerdoelen en behoeften. Het derde gedeelte van de dag en tevens het laatste gedeelte van de meeting, bespreken we kort wat de Keniaanse docenten van deze eerste meeting vonden. En dan krijgen we alleen maar complimenten: 'awesome', 'fascinating', 'interesting programm'.
Tenslotte krijgen we een rondleiding door de school. Een van de docenten laat ons alle lokalen zien, de faciliteiten en de aparte meisjes- en jongensverblijven. De school is groot en is in mijn ogen goed gefaciliteerd. Ze hebben een sportveld, basketbalveld, een computerlokaal, een bibliotheek,  natuur-/scheikundelab en de gewone klaslokalen. Je kunt het natuurlijk niet vergelijken met de faciliteiten in Nederland, maar ik vind dat ze het hier goed op orde hebben. En dan, zit de dag erop! Ik kijk met een tevreden blik terug op vandaag. Het is me meegevallen en ik kijk alweer uit naar de tweede workshopdag!

1. Thieu Kikken:
    20 februari 2017
    Mooi dat je het gevoel krijgt niet alleen welkom te zijn, maar ook echt iets te kunnen bijdragen!
  2. Henriette Verbakel:
    20 februari 2017
    Wat fijn dat jullie collega's daar zo enthousiast waren en dat jullie workshop succesvol was. Verder nog veel succes voor de komende dagen. En Chantal en Yvonne volgende week nog veel plezier.