Oog in oog met een wilde baviaan!

1 maart 2017 - Hell's Gate National Park, Kenia

Hell's Gate klimmen en klauterenWat was vandaag een top dag! Het begon deze ochtend met een gamedrive door Nakuru National Park. In dit park ligt Lake Nakuru. Dit meer is het bekendste vogelreservaat van Kenia en staat vooral bekend om de grote populatie flamingo's. Ik hoop dat we de roze gloed over het meer vandaag gaan zien. Het weer had niet mooier kunnen zijn. De zon staat sprankelend aan de hemelsblauwe lucht waardoor we de kleurcontrasten in het park goed zien. Ook het wild kunnen we goed fotograferen. De gamedrive start bij het uitzichtpunt over Lake Nakuru National Park. Hier maken we al meteen een Wildlife experience mee. Als we de minivan uitstappen en richting het uitzichtpunt willen lopen, komt er heel langzaam uit het niets een baviaan aangelopen. Samuel geeft aan dat dit een een agressieve baviaan is en dat we terug de auto in moeten. Nog voordat we goed en wel de auto in zijn gerend, neemt de baviaan een aanloop, stormt op ons en de auto af, springt op het dak en klimt de auto in. Op dat moment sta ik oog in oog met de baviaan. Ik kan geen kant op dus blijf ik maar stilletjes toekijkend in de hoek van de minivan staan. De baviaan graait in een rap tempo de lunchboxen van de autostoel af, springt uit de minivan en vlucht de bosjes in. Samuel gooit de baviaan nog een paar stenen na om hem af te schrikken, maar dit mag niet veel baten. Van een afstandje zien we hoe de baviaan een appel naar binnen werkt en daarna maar de bosjes in vlucht. Als we beseffen wat er zojuist gebeurd is, moeten we er wel om lachen. Maar wat schrik je als zo'n beest op je af stormt. Nu de baviaan zijn ontbijt binnen heeft, kunnen we ongestoord genieten van het prachtige uitzicht over het meer. Het dak van de minivan wordt toch maar voor de zekerheid dicht gedaan. De ontbijtboxen proberen we nog maar even te redden.

Als we vervolgens het park inrijden om een ochtend gamedrive te maken worden we verrast met grote kuddes buffels, giraffen, zebra's, impala's en Thomson gazellen. We hebben ook geluk aangezien we al snel een moeder en baby neushoorn zien. Weliswaar op een verre afstand, maar we hebben ze gezien. We vervolgen de gamedrive en Samuel doet zijn best om witte neushoorns te spotten. Niet veel later lukt dit en slagen we erin om twee mannetjes neushoorns naast de kant van de weg te zien. De big five hebben we nu bijna compleet, alleen het luipaard ontbreekt nog. We genieten het laatste uurtje in het park van de kuddes, flamingo's en uiteindelijk zien we vandaag dertien neushoorns. Dat is best bijzonder. Aangezien de vlaktes in dit park uitgestrekt zijn en het gras laag staat, zie je de neushoorns en ook de andere dieren erg goed. De flamingo's laten zich vandaag niet zo zien. Samuel geeft aan dat de flamingo's in dit tijdstip van het jaar vooral in Tanzania verblijven en rond juli vooral hier verblijven. We zien ze echter wel, maar ze zijn ver weg in het meer en zijn het er ook maar enkelen waardoor we vandaag de roze gloed ook niet zien. Ik kan me er in mijn gedachten wel een voorstelling van maken. Met al het andere moois wat we gezien hebben, kan deze ochtend in ieder geval niet meer stuk! Het tweede dat vandaag op het programma staat is een gamedrive door Hell's Gate National Park. Verder maken we hier een wandeling door de Njowora Gorge (zandstenen ravijn). Hell's gate National Park ziet er heel anders uit dan de andere parken en is gelegen rondom de slapende Mount Logonot vulkaan. De vlaktes zijn uitgestrekt en laag begroeid en omgeven door prachtige hoge steenrotsen. Het landschap zit vol met kloven en scheuren wat vooral te zien is bij de Njoworo Gorge. In dit park zien we voornamelijk grote kuddes wrattenzwijnen, zebra's, giraffen, impala's en Thomson gazellen. Verder zien we enkele elanden. De wandeling door de kloof is een bijzondere ervaring. Ik voel met net een klipgeit die van steen tot steen springt. Soms vraag ik me af hoe ik met mijn korte benen de stenen omhoog en omlaag moet klimmen en klauteren, maar onze gids heeft hier best originele oplossingen voor. Hij gebruikt zijn armen en benen om ons op allerlei manieren te helpen. De gesteentelagen nemen allerlei vormen en kleuren aan. De zand voelt heet en op sommige plekken komt er damp van de zand af. Onderweg zien we ook verschillende hotsprings waarvan het water behoorlijk heet is. De groene kleur van het alg is intens groen en steekt mooi af op de erosieranden in het steen. De diepte waarop we ons bevinden is op sommige plekken 200 meter diep. Het is ook heel wat klimmen en klauteren. De weg terug omhoog is een nog grotere uitdaging. Gelukkig zijn er touwen gespannen zodat je je omhoog kan trekken.
Als afsluiting maken we met een klein houten bootje een tocht over Lake Naivasha. In dit meer zien we de nijlpaarden en aan de overs zebra's, giraffen, waterbokken, buffels en gnoes. Verder is dit meer een goede thuisbasis voor een aantal vogelsoorten waaronder de aalscholver, reigersoorten, hamerkop, ijsvogels en visarenden. Onze 'kapitein' lokt de visarend met een vis zodat we kunnen zien hoe de visarend de vis opduikt. Mooi om te zien. Jammer is dat het tijdens de boottocht ontzettend hard begint te regenen. Echt zo'n heerlijke aanhoudende Nederlandse bui! Dat mag de pret echter niet drukken. Met een paraplu en een poncho zetten we het boottochtje voort en genieten in volle teugen. Wat was het vandaag een prachtige dag met verschillende experiences!