Workshopdag 2 'It's better to fail in originality then succeed in imitation'

20 februari 2017 - Mombasa, Kenia

Groepsfoto teachers Shimba Hills secondary schoolIk had niet verwacht dat ook vandaag zo'n mooiste opbrengsten zou opleveren, maar het was wederom een super dag. Zaterdag hebben we een goede basis gelegd wat betreft 'To meet', 'To connect' en 'To learn'. Het programma van vandaag hebben we volledig afgestemd op de learning goals en needs van de Keniaanse collega's. We besteden zodoende vandaag meer aandacht aan 'To connect', met de nadruk op 'To learn'.
Vandaag rijden we dezelfde route als afgelopen zaterdag, maar het blijft prachtig. Helderblauwe lucht, de groene flora, ongerepte natuur en de oranje zandwegen... een prachtig gezicht!
Bij aankomst op school zijn nog niet alle Keniaanse docenten aanwezig, maar dit heeft een goede reden. Het tweede lesuur is namelijk om 9.20uur afgelopen en de lessen voor de learners (leerlingen) wil men niet laten uitvallen. De overheid voert hier strikte controles op uit. Dat betekent dat wij vandaag vanaf 9.20uur kunnen starten. Het iets later starten heeft wat extra tijd opgeleverd om de 'laatste puntjes op de i' te zetten. De  docenten van afgelopen zaterdag komen een voor een enthousiast aanzetten. Nog voordat we beginnen komt Ruth (deputy-principal) ons vragen of ze de questionsball van afgelopen zaterdag kan lenen. Ze wilt de bal namelijk gebruiken voor een biologieles. Heerlijk, daar doen we het deze dagen toch voor! Prachtig, dat onze workshop meteen al vruchten afwerpt. Voor vandaag hebben we een programma in elkaar gezet vol met wederom interactieve werkvormen, maar ook energizers. We leggen de nadruk op het motiveren van leerlingen en hoe je met eenvoudige onderwijsmethoden de les interactief en effectief maakt. Er passeren ongeveer zo'n 8 verschillende werkvormen en daarnaast nog enkele manieren om groepjes te maken in de klas (Knee to knee, Five fingers, Asking questions, Groupforming by using sticks, Co-Co teaching, Sharing-thinking, Motivate Learners, Learning piramid etc.). Ook vandaag zijn de docenten super betrokken en leergierig. We ontvangen veel vragen en met alle werkvormen doet iedereen actief mee. In mijn beleving zit er niet veel verschil in het onderwijs op deze school met Nederland. Hier en daar wordt een term anders genoemd, maar over het algemeen ervaar ik weinig verschil. ICT vormt echter een uitzondering. Het is heel wat dat op deze school een computerlokaal aanwezig is en dat de leerlingen computer-/ICT-lessen krijgen!
Het laatste deel van de workshop besteden we aan het geven van positieve feedback en het geven van complimenten. Hiermee maken we de leraren ervan bewust hoe belangrijk het is om een compliment aan een leerling te geven en wat het effect is van het geven van positieve feedback. De Keniaanse docenten vinden het overigens moeilijk om complimenten aan elkaar te geven en een compliment over zichzelf te noemen. Maar ja, volgens mij vinden we dat allemaal lastig! Aan de hand van een opdracht dagen we ze uit om dit toch op te schrijven. Hieraan doen wijzelf uiteraard ook mee. Het resultaat voor iedereen is een prachtig A4 met allemaal complimenten en 'veren'! Als we de workshop afsluiten, merken we dat er sprake is van verbinding. Telefoonnummers, emailadressen en Facebookgegevens worden uitgewisseld. Een selfie en een foto mogen ook niet ontbreken! Een van de docenten biedt zelfs aan om mij zijn gezin en land te laten zien. Hij heeft gehoord dat ik de vakantie in Kenia blijf. WoW, super leuk. Aangezien ik mijn plannen al gemaakt heb, sla ik jammer genoeg deze uitnodiging af.
Niet veel later verschijnen de eerste vriendschapsverzoeken op FB en er is zelfs al een bedanktreactie geplaatst voor de workshops! Wow, super leuk!
Morgen gaan we alle docenten waarmee we gewerkt hebben observeren en coachen. Ik ben benieuwd naar wat de workshops hebben opgeleverd en wat ik morgen ga terug zien in de lessen. Zullen ze iets gaan toepassen uit de workshops? Zou ik wederom verbaasd worden en hebben we de leerkrachten echt uit de comfortzone gehaald en in de stretchzone gezet (hopelijk niet in de panic zone) of blijven ze in de comfortzone en is er (nog) niks veranderd?  Ik ben enorm onder de indruk van de twee workshopdagen en vraag me af of de Keniaanse docenten echt van ons geleerd hebben en de durf hebben om iets nieuws uit te proberen. Zouden ze er misschien een eigen draai aan durven te geven? Ideeën hebben ze in ieder geval zat en genoeg. Ik heb er veel zin in om dit morgen te ervaren en te ontdekken!

1. Jacques Janssen:
    21 februari 2017
    Weer een mooi verhaal Chantal. Wat goed dat jullie dit doen. Heel veel succes nog verder.
  2. Annelies:
    Hoi chantal,

ik lees je verhalen met veel plezier. In 2000 ben ik ook in kenia geweest op een basisschool. Wat een gave ervaring zeg! Geniet ervan: breng wat je brengen kan en haal wat je halen kan;) Groetjes Annelies (van de opleiding gedragsexpert)
  3. Cindy v bree:
    21 februari 2017
    Chantal mooi om te zien en lezen dat je het naar je zin hebt en het allemaal positief word ontvangen!
    Succes !!
  4. Nicole:
    Hoi Chantal,
    Super dat jullie zo gewaardeerd worden! Mooi om je verhalen te lezen!
    Heel veel groetjes en geniet!!