Stukje Kenia... stukje Tanzania... en op de grens met pech naast de weg!

27 februari 2017 - Nationaal park Tsavo East, Kenia

MasaiWe maken een laatste ochtendsafari door Tsavo East National Park en gaan op pad naar Amboseli National Park. Wat is deze ochtendsafari een bijzondere gamedrive! We rijden nog maar net door het park en er wordt gemeld dat er een mannetjesleeuw is gespot. We vliegen over de weg ernaar toe en genieten van dit prachtige dier. Ongestoord voor een bosje, met op de achtergrond de opkomende zon, ligt het dier te genieten. Zoals de leeuw geniet, geniet ik ook! De fluitende vogels, de stilte in het park en het uitzicht is zo bijzonder mooi. Als we vervolgens verder rijden door het reservaat, wordt er wederom gemeld dat er mannetjesleeuwen zijn gezien. Dit keer zijn het drie mannetjes die enkele meters naast de kant van de weg lopen. We rijden erop af. Prachtig.... Ik had verwacht dat het niet nog beter kon, maar dat kan dus wel! De leeuwen lopen slechts enkele meters naar het zandpad. Dit levert een aantal mooie foto's op. Samuel is trouwens een goede driverguide. Hij manoeuvreert zich overal tussendoor om ervoor te zorgen dat wij het wild goed kunnen zien. Even ter zijde: met onze minivan erbij, staan er vijftien busjes naar drie leeuwen te kijken. Waar je zo geen enkel busje of jeep ziet, komen ze bij leeuwen en cheeta's uit alle hoeken aan gesjeesd. De leeuwen laten zich niet storen en gaan er lekker bij liggen. Voor ons nog een mooier gezicht. De gamedrive gaat verder. Ik geniet van de omgeving. De zon is inmiddels opgekomen waardoor de oranjerode kleur van de weg ook vandaag ontzettend afsteekt tegen het groen van de planten en struiken en het helderblauw van de lucht. Het landschap is super kleurrijk. De olifanten die we zien zijn door het zand ook oranjerood. We hebben het geluk om ook nog een aantal giraffen, zebra's, dik diks en impala's te zien. En dan volgt een super bericht. Op weg richting de uitgang van het park ligt naast de weg een cheetah. Samuel vertelt dat het in Tsavo East National Park moeilijk is om de cheetah te vinden en dat we mazzel hebben. Met een snel tempo (lees: stuiterend, vliegend, door elkaar rammelend) gaan we naar de plek waar de cheetah ligt. Het dier ligt te relaxen onder een boom en laat zich niet afschrikken door de minivans en jeeps die stuk voor stuk aangereden komen. Als we genoten hebben, verlaten we het park en rijden we via Tanzania naar Amboseli National Park. Het begin van de reis is prachtig. We rijden over een nieuwe geasfalteerde weg en passeren Taita Hills National Park en Tsavo West National Park. We zien veel buffels en zebra's. De zebra's zien we zowel in de parken als gewoon in het wild naast de weg. De weg voert ons door de groene landschappen en hier en daar zien we nog enkele baobab bomen. Deze zien we niet meer als we Amboseli National Park bereiken. De parapluboom zal dan de eyecatcher zijn. Onderweg begeeft een wiellager het waardoor we met pech, precies op de grens van Tanzania en Kenia, stranden. In het dorpje waar we stranden worden we volop bekeken. In verband met de veiligheid mogen we de auto niet uit. Gelukkig staan we in de schaduw waardoor we de warme temperatuur kunnen verdragen. Prachtig dat Samuel door de 'locals' wordt geholpen. De minivan wordt op de krik gezet, uit elkaar gehaald en op een bromfiets wordt iemand naar een ander dorp gestuurd om het onderdeel te gaan halen wat nodig is. Helaas levert dit de nodige vertraging op, maar het is wel weer een hele happening. Na een kleine twee uurtjes is de minivan weer in orde en kunnen we de weg vervolgen. Helaas, gaat het na enkele kilometers rijden alweer mis. Volgens Samuel kunnen we echter gewoon doorrijden. Best apart. We komen echter terecht op onverharde wegen en niet zomaar onverharde wegen. We krijgen een aantal gratis massages (lees: we trillen, stuiteren, hobbelen en shaken door de minivan). De minivan maakt een kloppend hard geluid en we vrezen ervoor of we zonder problemen Amboseli National Park vandaag nog bereiken. Laat in de middag komen we gelukkig in Amboseli National Park aan. Het is een hele opluchting, maar jammer genoeg gaat er veel tijd van onze gamedrive af. Maar ja helaas is dat niet anders. De minivan heeft het gelukkig overleefd en we hebben de eindbestemming bereikt. Het weer slaat in de namiddag om waardoor we met bewolkt en grauw weer door Amboseli National Park rijden. De zon komt niet door en laat zich niet meer zien. Zo jammer. De Kilimanjaro ligt een dikke laag wolken en is niet zichtbaar. De olifanten aan de voet van de Kilimanjaro zien we vandaag niet. Hopelijk kunnen we dat morgenvroeg nog even meenemen. Het weer mag de pret echter niet drukken en we genieten toch in volle teugen. We zien ontzettend grote groepen gnoes en olifanten. In Amboseli National Park is een groot gedeelte moeras waar de olifanten zicht voornamelijk ophouden. Jammer dat we de prachtige groene kleurcontrasten niet zien. We kijken onze ogen uit over de grote uitgestrekte vlakten. De begroeiing is hier laag en bestaat voornamelijk uit grassen. Het is dus makkelijker ok de dieren te spotten. Het is ongelooflijk wat voor grote groepen dieren we zien. Waar we gisteren en vanochtend grote groepen olifanten en zebra's zagen zien we in dit park naast veel olifanten en grote groepen gnoes. Als afsluiting hebben we het geluk om twee hyena's te zien. De zon is binnen enkele minuten onder waardoor we snel teruggaan naar de lodge. De lodge waar we verblijven is super bijzonder. We verblijven in een tent met mooie houten meubels. Het is sfeervol ingericht en het gekraak van de houten vloer in de tent vind ik bijzonder. De badkamer is betegeld waardoor je je moeilijk kunt voorstellen dat je in een tent slaapt.  Extra bijzonder is dat we met het geluid van de krekels en de kikkers in slaap vallen.

1. Jacques Janssen:
    12 maart 2017
    Wederom een heel mooi verhaal Chantal. Je vertelt het zo duidelijk dat het lijkt of ik er zelf bij ben. Wat heb je veel gezien. Hartelijk dank voor de geweldige verhalen. Weer een mooie ervaring rijker.
    Groet,
    Jacques janssen