Olifanten aan de voet van de Kilimanjaro........

28 februari 2017 - Amboseli National Park, Kenia

Olifanten aan de voet van de KilimanjaroDe zon komt langzaam op en dus is het tijd om de auto in te springen en een ochtend gamedrive door Amboseli National Park te maken. We hopen op mooi helder weer zodat we de Kilimanjaro goed kunnen zien liggen. Als we vertrekken is de lucht jammer genoeg nog altijd bewolkt, maar de top van de Kilimanjaro is wel zichtbaar! Op de top ligt een flink pak sneeuw. Prachtig dat we zulke grote groepen gnoe's, zebra's, olifanten en struisvogels zien. Deze rijden we echter snel voorbij. Samuel doet zijn best om voor ons een groep olifanten te spotten zodat we een mooie foto kunnen maken met de top van de Kilimanjaro op de achtergrond. De grote kuddes slaan we even over en bewaren we voor later. Het moerasgebied zorgt ervoor dat genoeg water aanwezig is. De olifanten vinden dit heerlijk dus tussen het moeras hebben we uitzicht op grote kuddes olifanten. Jammer genoeg ligt het moeras aan de andere kant van de weg en niet aan de voet van de Kilimanjaro. We rijden verder het park in en dan treffen we eindelijk een groep olifanten aan. Dat is ook de andere bezoekers niet onopgemerkt gebleven. Vanuit alle hoeken komen er jeeps aangereden. Allemaal voor die ene bekende foto: olifanten aan de voet van de Kilimanjaro. De foto is naar mijn mening niet de beste, maar op mijn 'harde schijf' sla ik dit prachtige plaatje op. We vervolgen de gamedrive, genieten van al het wild en worden verrast met drie passerende leeuwen. In de verte lijken het net drie stipjes. De stipjes komen echter steeds dichterbij. Al gauw wordt duidelijk dat het een leeuwin met twee welpen zijn. Super dat we ook dit nog even op de valreep mogen meemaken. Binnen enkele seconden staat het afgeladen vol met minivans en jeeps. De leeuwin en de welpen laten zich niet storen en steken tussen de auto's, vlak voor onze neus, het pad over. Dit zorgt ervoor dat we de leeuwen super dichtbij kunnen bewonderen. We volgen onze gamedrive richting de uitgang. Ook nu worden we verrast met grote groepen dieren en laten ook nog enkele bavianen en jakhalzen zich zien. We verlaten het park aan de andere kant waardoor we nog een laatste keer een prachtig uitzicht hebben op de Kilimanjaro. Het is jammer dat we geen helderblauwe lucht hebben, maar dat mag de pret niet drukken. Het uitzicht is ook nu prachtig. We gaan onze route verder naar Lake Nakuru National Park. Het is een lange route en we passeren onderweg Nairobi. De weg is een chaos. Het is super druk en zoveel vrachtwagens heb ik deze vakantie nog niet gezien. De reisroute vordert langzaam. Laat in de middag komen we pas aan bij Lake Nakuru National Park. Jammer, dat het wederom wat bewolkt is. Het is een verassing dat we bij Lake Nakuru National Paek een gamedrive maken. Ik wist niet dat het meer in een nationaal park lag. We kijken onze ogen uit. Aan de ene kant van het pad is het super groen en staan hoge bomen, aan de andere kant is het droog. De vegetatie van dit park is veel meer begroeid dan Tsavo East National Park en Amboseli National Park. We zien grote kuddes waterbuffels, waterbokken, bavianen en zebra's. Bij het water zien we ook flamingo's en pelikanen. Helaas zien we niet de prachtige roze gloed van de flamingo's over het water omdat het bewolkt is, hopelijk hebben we morgen meer geluk. Wat we echter wel zien, is een gezin witte neushoorns: mannetje, vrouwtje en een speelse baby. Dat maakt de dag weer goed! Op weg naar de lodge zien we wederom veel waterbuffels, waterbokken en impala's. De minivan heeft het op weg naar de lodge zwaar. Het is erg heuvelachtig en de lodge ligt bovenop een berg. De route naar boven halen we de eerste keer niet. De minivan rolt achteruit omlaag. Opnieuw een aanloopje en flink gassen. Flink gassen zit er echter niet in en met veel pijn en moeite komen we boven aan. Wat we hier zien is prachtig! Ik kan niet omschrijven hoe mooi en sfeervol deze lodge is. Het is echt een luxe verblijf. Vanaf het huisje hebben we prachtig uitzicht over Lake Nukuru. Ik hoop mogen een prachtige zonsopkomst te zien. We eindigen de avond met een diner in de lodge. Het is tot in de puntjes verzorgd. De borden zijn netjes opgemaakt en het eten is heerlijk. Verzadigd kruip ik het bedje in!