Comfortzone, stretchzone of paniczone?

21 februari 2017 - Mombasa, Kenia

Leren voor de examensAls we vanochtend op Shimba Hills secondary school aankomen worden we hartelijk ontvangen door een van de docenten. Het programma voor vandaag is in no time gemaakt. Ik bezoek een les wiskunde, science, aardrijkskunde en Arabisch. De eerste les, wiskunde, die ik observeer wordt gegeven aan Form 3, een jongensklas. Het onderwerp is het oplossen van wiskundige vergelijkingen. Ik ben onder de indruk van het niveau van de les en merk dat ik hier geen kaas van heb gegeten. Het is voor mij moeilijk om de les te volgen. Zeker omdat de les in het Engels wordt gegeven en de stof best pittig is. Op het moment dat de
de Keniaanse docent vraagt 'Who will solve the equation?' en de leerlingen antwoorden 'The visitor!', krijg ik een lichtelijke paniekaanval. Dit is nou net een onderwerp dat mij niet ligt. Ik bedank vriendelijk en geef aan dat dit niet mijn vakgebied is. De les wordt frontaal gegeven en helaas zie ik weinig terug van de workshopdagen. De docent blijft dus vertrouwelijk in zijn comfortzone. Deze docent heeft tijdens de workshopdagen aangegeven dat hij ermee worstelt om de leerlingen tijdens de wiskundeles te motiveren. Ik merk dat de leerlingen het interessanter vinden dat er een visitor aanwezig is en dat daardoor de wiskundeles minder goed gevolgd wordt. Al met al wel een hele ervaring. De tweede les die ik bezoek is een les natuurkunde. Ook deze klas is een jongensklas, Form 3. Het niveau van deze les is wederom van hoog niveau. Leuk om te zien is dat de leerkracht aan de hand van tastbare hulpmiddelen het onderwerp van de les probeert te verduidelijken. Op deze manier probeert ze aan te sluiten bij de belevingswereld van haar leerlingen. Dit is tijdens onze workshop ter sprake gekomen. Verder probeert de docent op allerlei manieren interactie met de leerlingen op gang te brengen en geeft zij de leerlingen veel complimenten. Het geeft een goed gevoel dat uit de workshops interactiemanieren en werkvormen worden toegepast. De derde les, een aardrijkskundeles gaat over de de rotatie van de aarde om haar assen en de gevolgen van de rotatie. Het betreft een Form 1, mixed klas (jongens en meisjes). De docent is super enthousiast en hij past Co-Co teaching (concept-contextbenadering) toe. Hij maakt van enkele leerlingen de zon en de aarde, zet de leerlingen voor de klas en maakt op deze manier duidelijk hoe rotatie werkt. Gekoppeld hieraan, maakt hij een bruggetje naar de theorie die wordt behandeld. Wat mij direct opvalt is dat deze leerkracht in de workshop timide was, maar hier in de klas helemaal los komt. Hij is enthousiast, geeft complimenten, maakt gebruik van wereldbollen en gebruikt leerlingen om het een ander te verduidelijken. Deze leerkracht zit echt duidelijk met zijn leerlingen in de stretchzone! De laatste les die ik bezoek is een les Arabisch aan een Form 1, mixed klas. De docent heeft de workshops niet gevolgd, maar ik ben zelf gewoon heel nieuwsgierig naar deze les en de taal Arabisch. Het ligt voor de hand dat ik van deze les niks begrijp, behalve de paar woorden Engels die soms tussendoor gezegd worden. Ik vond het echter top om dit een keer gezien te hebben. Mijn duo heeft apart van mij een aantal andere lessen bijgewoond en hierbij in bijna alle lessen elementen van de workshops teruggezien. Dat betekent dat we trots op de docenten en op onszelf kunnen zijn. We hebben heel wat bereikt. Het zijn echter kleine stappen, maar er is duidelijk wat gedaan met de inhoud van de workshops. Helaas komen wij donderdag en vrijdag niet terug op deze school. Er zijn namelijk examens en de docenten worden ofwel ingezet als toezichthouder of zij gaan met de leerlingen de examens voorbereiden. Van dit voorbereiden hebben we vandaag al een glimp opgevangen. Buiten op het schoolplein, onder een boom in de schaduw wordt er door de leerlingen in groepjes hard gestudeerd. Heerlijk dat dat kan, onder een boom buiten leren!
Een geluk bij een ongeluk dat deze school examens heeft gepland want dat betekent dat wij donderdag en vrijdag een andere school mogen bezoeken. Ik hoop stiekem op een basisschool zodat ik ook hier ervaring kan opdoen! We nemen voor nu afscheid van de Keniaanse docentcollega's en hopen dat we ze terug zien op de final celebration van aanstaande zaterdag!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jacques Janssen:
    23 februari 2017
    Goed en interessant verhaal Chantal. Veel plezier en succes verder.