Wasini Island dolphin dhow safari

22 februari 2017 - Mombasa, Kenia

Snorkelen Kisite Marine National parkHeerlijk! Vandaag een dagje ontspannen. Ik besluit om naar Wasini Island te gaan aangezien ik nog een mooie week, volop in het teken van gamedrives en safari's, in het vooruitzicht heb tijdens de carnavalsvakantie. We rijden 100 km over de Lunga Lunga highway om in Shimoni Jet aan te komen, waar de bootsafari start. Met een houten boot: 'Arabic dhow', met toch wel iets van achterstallig onderhoud, gaan we de zee op. Ik mag wel stellen dat we boffen met het weer omdat de zon wel schijnt, maar er dikke bewolking in de lucht hangt. Dat voorkomt dat ik straks als een rode kreeft van de boot af ga. De zee is behoorlijk ruw vandaag. Dat valt me zwaar. Maar goed, na een tijdje lijkt de zee wat rustiger te worden.... of komt dit door de medicijnen tegen zeeziekte? Al snel hebben we het geluk om dolfijnen te spotten. Het is een kleine groep en om de beurt, zien we een vin boven het water uitkomen. Als we er een tijdje, op een afstand, rustig achteraan hebben gedobberd, zetten we vaart richting Kisite Marine National Park waar we gaan snorkelen. Het water is aangenaam koel en turquoise blauw. Met het zonnetje boven ons is dit ultiem genieten! Ik kijk mijn ogen uit. Het koraal en de gekleurde vissen zijn prachtig.  Als bonus zien we een zeeschildpad. Dit vind ik prachtig! Na de lunch, maken we een wandeling over Wasini Island. Het is een groot verschil met het vaste land. De mensen hebben hier niks en moeten het water van het vaste land halen. Waar ikzelf moeite mee heb, is dat kleine kinderen die net kunnen staan, met hun handje omhoog staan om iets van ons te krijgen en dus al op zeer jonge leeftijd leren om te bedelen. Ook de oudere kinderen en ouders vragen regelmatig om geld en snoepgoed. Aan de ene kant begrijp ik dat door armoede de bevolking op een bezoek van de toeristen voor een groot deel is aangewezen, maar aan de andere kant heb ik er moeite mee om te zien dat zulke kleine kinderen al bedelen. Ik vraag me dan toch af wat de drijfveer van de bevolking is om op Wasini Island te blijven wonen en niet naar het vaste land te trekken. Na een wandeling over het eiland gaan we terug en wordt deze dag afgesloten met het Hakuna Matata lied. Voldaan keer ik terug naar de accommodatie, waar ik de rest van de namiddag en avond heerlijk geniet en ontspan!