Time to say goodbye: final celebration

25 februari 2017 - Mombasa, Kenia

Teachers 4 TeachersDe afgelopen anderhalve week zijn voorbij gevlogen. In mijn blog schreef ik over mijn ervaringen die ik heb opgedaan. Deze ochtend sluiten we de deelname aan dit project met een final celebration af. Alle Keniaanse docenten van de bezochte scholen zijn uitgenodigd om naar de final celebration te komen. De Keniaanse collega's voeren met de T4T-teachers een kleine voorstelling uit. Ook ik moet hieraan geloven. Onze Keniaanse collega's willen graag een Nederlands liedje en dansje doen dus we houden het simpel en kiezen voor "Van voor naar achter, van links naar rechts!". Ik geniet in volle teugen bij het zien van alle Afrikaanse dansjes en het luisteren naar alle liedjes en Afrikaanse ritmes. Tijdens het dansen en zingen worden de T4T-teachers met een klein gebaar bedankt en in het zonnetje gezet door hun Keniaanse collega's. Hierbij worden de meeste vrouwelijke docenten aangekleed met bont gekleurde Afrikaanse doeken en omgetoverd in Keniaanse dames. De bonte keuren geven een mooi kleurenpalet weer. Als elke school een voorstelling heeft gegeven, volgen er diverse traditionele Afrikaanse dansen. De sfeer, het ritme, de kleuren van de Afrikaanse doeken, de djembe's, de traditionele kleding en het samenzijn vormt een mooie afsluiting! Als we onze Keniaanse collega's gedag hebben gezegd, realiseer ik me dat het er echt op zit. Er is geen sprake van afscheid nemen omdat Kenianen hierin niet geloven. Het is eerder een 'tot ziens en tot de volgende keer'. Onze Keniaanse collega's gaan echter niet weg, zonder het maken van een aantal foto's van ons samen. Met dat 'to meet' en 'to connect' zit het wel goed!
 Ik besluit om met de Tuk Tuk terug te gaan naar de accommodatie. Wat een toffe rit! Het avontuur in Kenia zit er voor mij overigens nog niet helemaal op. Vanavond is het laatste gezamenlijke diner met de T4T-groep, maar morgen begint mijn vakantie in Kenia. Samen met Yvonne blijf ik in Kenia en gaan wij de komende week op safari en genieten van wat dit prachtige land! Iedereen een hele fijne carnavalsvakantie en tot gauw!