Do you get me?? Are we all together??

24 februari 2017 - Mombasa, Kenia

Keniaans gezinWat een verassing. Ook vanochtend mag ik op bezoek gaan bij een andere school: St. Mark's. Ik word gekoppeld aan andere T4T teachers omdat mijn duo vandaag naar de games gaat die vandaag op verschillende basisscholen plaatsvinden. De route gaat in dezelfde richting als gisteren, over de Lunga Lunga highway richting Tanzania. Al gauw blijkt dat onze chauffeur niet goed weet waar we precies naartoe moeten gaan. Als we verschillende locals hebben gevraagd, komen we uiteindelijk uit in de middle of nowhere. Hier en daar staan wat huisjes (lees: lemen hutten). De omgeving is droog. Er staan wat acacias, yuca's, cactussen en dan heb je het ook snel gehad. Door de droogte is de weg (nou ja, het lijkt op een weg) uit elkaar gescheurd en er zijn diepe gaten in gevallen. De chauffeur vertelt dat als het heeft geregend het hier onder water staat en je er met de auto helemaal niet kunt rijden. De bushsafari gaat maar door. Ik geniet van de omgeving en ik vind het een ervaring op zich. Uiteindelijk weten we na ruim twee uur rijden de school te vinden. Een van de senior teachers heeft de workshops van T4T gevolgd en we willen proberen om een staffmeeting te organiseren, lessen te bezoeken en coschingsgesprekken te voeren. We starten met een gesprek met de headteacher. Uit dit gesprek merken we op dat deze school nog niet zover is, al hebben ze wel al vaker aan de workshops van T4T deelgenomen. We besluiten om de ochtend in te vullen met lesobservaties. Ik ga samen met mijn nieuwe duo naar de KG's en Babyclass. In mijn ogen zijn de lokalen somber. Er zijn niet genoeg stoelen en tafels en ook hangt er weinig in het lokaal op. Wat mij echter verder opvalt is dat de leerkrachten bevlogen zijn en het beste met de leerlingen voor hebben. Ze zijn vriendelijk en stralen als ze lesgeven, maar zijn weinig interactief met de leerlingen. Het actief maken van de leerlingen wordt voornamelijk op gang gebracht door het uitvoeren van energizers waarbij gezongen en bewogen wordt. Interactieve werkvormen zie ik niet echt terug. De tijd vliegt en er blijft weinig tijd over om een staffmeeting te regelen en een coachingsgesprek te voeren. Mijn duo en ik voeren daarom een gesprek met de headmaster. Bij het doornemen van een lesobservatieformulier voor docenten valt mij direct op dat de docenten uitgebreid beoordeeld worden en dat de lagere scores behaald worden in het toepassen van interactieve werkvormen en interactieve communicatie. Wij leggen de headteacher het belang van de staffmeeting uit zodat de senior teacher die de T4T-workshops heeft gevolgd het geleerde kan delen met zijn collega's. De andere T4T docenten geven namelijk aan dat hij veel heeft opgestoken van de workshops en een zeer interactieve les heeft gegeven. Zij waren behoorlijk onder de indruk van de docent. De headteacher is verder nieuwsgierig naar het onderwijs en leefwijze van Nederland. Als we het hier met hem uitgebreid over hebben gehad, besluiten we om terug naar de accommodatie te gaan. Ik realiseer me dan, dat het werken met Keniaanse collega's erop zit. De vragen (titel van dit blog) 'Do you get me?? Are we all together??' zal ik na vandaag niet meer horen. In de klas vragen de Keniaanse docenten constant tijdens en na hun uitleg 'do you get me, are we all together?' Na luidt 'yes!' van de leerlingen wordt de les dan gecontinueerd. Ik denk dat jullie mij wel 'getten' als ik jullie vertel dat de deelname aan T4T heel bijzonder en uniek was. Ik heb genoten en mijn ogen uitgekeken, bewondering gehad voor de docenten die ruim 60 leerlingen in 1 klaslokaal lesgeven en het bijzonder gevonden dat ik gepassioneerde Keniaanse collega's heb mogen ontmoeten die hetzelfde doel voor ogen hebben met hun leerlingen als ik. Het zijn allemaal stuk voor stuk vriendelijke en bevlogen onderwijsmensen die het beste met hun leerlingen voor hebben. Ze zijn welwillend, leergierig en nieuwsgierig naar nieuwe dingen. Deze ervaring heeft me rijker gemaakt. Het heeft mij laten inzien dat onderwijs ook vormgegeven kan worden zonder alle luxe zoals wij dat gewend zijn. Daarnaast heb ik gezien dat leerlingen graag naar school komen en blij zijn dat ze naar school kunnen gaan. Ze hebben groot respect voor de docenten en willen leren. Helaas kunnen niet alle kinderen naar school   omdat ouders de school niet altijd kunnen betalen. Deze kinderen zitten thuis en kunnen misschien pas op latere leeftijd naar school. Ze starten dan evengoed bij de jongere kinderen in de onderbouw omdat ze nog moeten leren lezen en schrijven.
Terugkijkend op ander halve week T4T zit mijn hoofd vol met mooie herinneringen en neem ik een koffer mee naar huis gevuld met een lifestyle changing experience! Het was prachtig! De rust en kalmte in de lessen, de bevlogenheid van de docenten en de dankbare, respectvolle 'learners' laat ik niet meer los. Ik heb echt de laatste anderhalve week iets kunnen betekenen voor de Keniaanse collega's en ben trots op wat T4T en ikzelf deze anderhalve week aan goed werk hebben verricht. Ik weet zeker dat de gemaakte, soms kleine, stappen grote gevolgen hebben. Ik heb gemerkt dat als je meerdere dagen op een school aanwezig bent, de leerkrachten echt aan de slag gaan met de handreikingen die ze krijgen aangereikt. Wat bijzonder dat ik deel uit mocht maken van T4T!

1. Henriette Verbakel:
    28 februari 2017
    Wat een schat aan ervaringen. Wat fijn dat je dat mocht meemaken. Nog veel plezier de komende week.
    Henriette