Jambo Mombasa!

16 februari 2017 - Mombasa, Kenia

stadspoort MombasaHet avontuur is begonnen! Na een nachtvlucht vanuit Amsterdam Schiphol, met enige turbulentie, kwam ik met de T4T groep vanochtend aan in Nairobi om hier over te stappen naar de eindbestemming Mombasa. Het is net alsof ik nog niet met twee voeten op de grond sta. Het is onwerkelijk om gisteren nog in Heythuysen te zijn en vandaag in een geheel ander continent en dan in een prachtig land zoals Kenia. De temperatuur is overigens het ’s ochtends om zes uur (vier uur Nederlandse tijd) best aangenaam, zo’n 17 graden. Als ik echter in Mombasa uitstap, is de temperatuur gestegen naar een zeer warme 29 graden en dat niet eens op het heetste tijdstip van de dag. Een heel verschil met de koude temperatuur in Nederland. Hier zal ik de komende dagen echt aan moeten wennen!
Vandaag is een rustige dag. Ik kan jullie nog niks vertellen over mijn belevenissen op een school en de workshops aan Keniaanse docenten, maar wel over de eerste indrukken in Mombasa. Mombasa is overigens een van de grootste steden van Kenia en is een belangrijke havenstad omdat het een internationale haven heeft.
De T4T-groep bestaat in totaal uit 38 leerkrachten en T4T-bestuursleden. Zodoende verlaten we met een aantal minivans het vliegveld op weg naar de accommodatie. Al snel komen we terecht in een verkeerschaos. Er zijn volgens mij geen verkeersregels en alles en iedereen ‘sjeest’  elkaar voorbij en haalt van alle kanten in! Het is in mijn ogen een wonder dat de bromfietsen, tuk-tuks en de fietsers (ja die zijn hier ook) zich in het verkeer redden. Maar ja, het lijkt te werken aangezien iedereen heelhuids zijn weg vervolgt. De gebouwen en huizen zien armoedig uit, er ligt veel troep op de weg en daarnaast hangt er door de enorme droogte veel zand en stof in de lucht! Ik kijk mijn ogen uit tijdens de rit naar de accommodatie. De komende dagen verblijf ik in Diani beach. Om hier te komen, moeten we met de ferry naar Ukunda, een klein kustplaatsje. We hebben geluk, er varen drie ferry’s waardoor we niet lang hoeven te wachten om de overtocht te maken. Na nog een korte rit, komen we aan bij de accommodatie. De omgeving is prachtig en de eerste apen worden gespot: bavianen en als ik me niet vergis de zwart/witte Colobus. Vanmiddag neem ik de tijd om bij te komen van de vlucht, te wennen aan de temperatuur en het inpakken van benodigdheden voor de workshops. De dag sluiten we af met kennismaken met Frances, de contactpersoon/directeur in Kenia. Verder nemen we het programma van morgen door en worden de T4T t-shirts uitgedeeld! Vanaf morgen zijn dit de t-shirts waarin gewerkt wordt. In kleine groepjes bezoeken we morgen een willekeurige school, maken we kennis met het schoolbestuur en gaan we de workshops voorbereiden voor overmorgen. Voor vandaag is het genoeg geweest: Usiku Mwena!

1. Marij R:
    17 februari 2017
    Geweldig Chantal. Geniet van deze tijd. Dit kan niemand je meer afpakken. Wat een ervaring!!!
  2. Mia Bogman:
    17 februari 2017
    Leuk stukje heb je geschreven.
    Geniet maar van deze leerzame reis!
  3. Noël:
    17 februari 2017
    Heerlijk, dit soort verhalen!! Hier kan ik echt van genieten :-)
    Veel plezier, geniet ervan!!