Kennismaken met de Masai!

2 maart 2017 - Masai Mara Game Reserve, Kenia

Say cheese!We nemen afscheid van Nakuru National Park en Lake Naivasha en gaan op pad naar Masai Mara National Park. Het is het laatste park dat wij tijdens deze safari bezoeken. Ik realiseer me dat ook voor ons langzaam een einde komt aan deze mooie reis. Voordat het zover is, genieten we vandaag en morgen eerst in Masai Mara National Park. Masai Mara National Park is een heuvelachtig park. In deze tijd van het jaar is het park groen en staat het gras laag aan de grond. Des te meer kans op het spotten van wild. Met al het moois wat we de afgelopen dagen hebben gezien, kunnen we ons moeilijk voorstellen dat we in dit park nog meer moois gaan zien. Samuel heeft de minivan opnieuw nagekeken en gemaakt. De route naar Masai Mara National Park is namelijk nog een pittige route. Als we aan het rijden zijn, blijkt al snel dat dit een goede zet is geweest. De weg is wederom een onverhard waar we overheen stuiteren en slippen. Het landschap neemt een groenere kleur aan en kenmerkt zich met uitgestrekte grasvlakten met hier en daar een plasje water. Hoe meer we richting Masai Mara National Park rijden, hoe meer Masai volk we met hun vee zien wandelen. De gekleurde rode doeken en de traditionele sieraden glanzen in de zon. Het ziet er prachtig uit. Ze lopen kilometers met hun vee zodat het vee kan grazen. Ondanks dat ziet het vee, voornamelijk de koeien, er erg mager uit. Onderweg zie ik dan ook verschillende kadavers van koeien liggen. Ook zien we steeds meer traditionele Masai Mara dorpjes. Tot onze verbazing is de route naar onze verblijfplaats kort en komen we in de vroege middag aan. WoW, wat verblijven we in een mooie en sfeervolle cottage. Het is prachtig ingericht en ook van buiten ziet het er allemaal super mooi uit. Dit is voor mij een van de mooiste verblijfplaatsen van deze week. In de namiddag maken we de eerste gamedrive door het park. Ja hoor, we hebben wederom een bewolkte namiddag en als we het park net binnen zijn gereden, begint het te regenen. Wat een pech. En het kan nog erger. Als we enkele meters door het park hebben gereden, krijgen we een lekke band. Dat is nog eens een verhaal. Zit je middenin Masai Mara National Park, moet de band van de auto gewisseld worden. Binnen een mum van tijd kunnen we gelukkig weer verder. Wat mij opvalt is dat er ontzettend veel kadavers in het park liggen. Het is wel duidelijk dat er veel leeuwen in het park leven. Doordat het gras op de uitgestrekte vlakten laag aan de grond staat, kunnen we het wild goed bekijken. We zien grote kuddes gnoes, impala's en zebra's. Verder zien we wrattenzwijnen, giraffen, Thomson gazellen. We worden verrast met een grote groep leeuwinnen en welpen. We zien maar liefst twaalf leeuwen in een groep. Wat verder van de groep af ligt een mannetjesleeuw. De leeuwen hebben een buffel ten prooi genomen en rusten uit na een volle maaltijd. De stank van het kadaver is goed te ruiken. Dus met de neus dicht en ademend door de mond, maken we enkele mooie kiekjes van de leeuwen. Wat verder weg van de buffel wachten de aasgieren en jakhalzen tot zij kunnen toeslaan. We genieten van deze grote groep leeuwen en rijden dan nog een stuk door het park. Als we denken dat het niet kog beter kan, vertelt Samuel dat er cheetah's zijn gezien. En ja hoor ook dit mogen we meemaken. Er liggen twee cheetah's, een vrouwtje en een mannetje, te rusten. Prachtig, wat kunnen we ze dichtbij bekijken. We rijden namelijk offroad en komen zo oog in oog te staan met deze twee prachtige katachtigen. Het mannetje wilt paren, maar daar is het vrouwtje niet van gecharmeerd. Als we een tijdje bij de cheetah's zijn geweest, is het tijd om terug te gaan naar de lodge. Het was weer een prachtige gamedrive. Hopelijk zien we morgen een luipaard. Dat is nog de enige kans die we hebben! Toi, toi....